top of page
10.png

בואו להיות הראשונים לקרוא את הפוסטים ולקבל עדכונים נוספים  מהעולם העסק ועולם העבודה

  • hagiteylon

למה כדאי ללמוד באוניברסיטה?

עודכן: 5 בספט׳ 2023


אזזז. למה באמת?

נתקלתי לא מזמן בפוסט ברשת החברתית שמישהו שאל, למה מחייבים תואר 1 על מקצוע מסוים.

רוב התשובות היו די אחידות. " זה מיותר", " סתם בזבוז זמן" וכאלה.

זה גם מה שאני חשבתי. פעם.

יש לי תואר 1 במדעי ההתנהגות ותואר 2 בסוציולוגיה ארגונית, שניהם מאוניברסיטת בן גוריון. בתואר הראשון עוד לא הייתה לי מודעות מירמור והייתי אופטימית לגבי העובדה שעם תואר אפשר למצוא עבודה....

אבל בתואר השני, גם אני וגם האנשים שלמדו איתי עסקנו רבות בשאלה - " איפה הפרקטיקה"? הועמסנו בתיאוריות ומחקרים, שהיו לא רלוונטים לעולם הגדול התרחש בחוץ. רק חיפשנו ידע פרקטי שייתן לנו את היכולת למצוא עבודה בעולם.

הדעה הרווחת הייתה, שמי שרוצה להמשיך ללמוד לתואר מתקדם (AKA דוקטורט) בשבילו זה אש. אבל לכל השאר? מיותר, רק משהו שאולי יקדם אותם בקורות חיים.

רמז. זה לא קידם :)

אז נכון שניתן היה לשפר הרבה מהדברים ואכן להכניס גם את העולם העסקי הקצת יותר פרקטי לתוך התואר. אבל היום, אחרי שעברו שנים ואני חיה בתוך העולם העסקי כבר זמן מה. אני לא מצטערת שזו הדרך שעשיתי.

למה?

הנה:

1. לראות בעיניים ביקורתיות את הדברים- היום שמציגים בפני עובדות כמשהו שהוא אמת גמורה, ישלי כלים לבחון אותם. האם זה סטטיסטי? האם זאת שמועה? האם זאת דעה או עובדה? רק הסתכלות על כלי התקשורת בשנים האחרונות וההתנהלות שלהם, מוכיחה את הנקודה הזאת. מבט ביקורתי, היכולת לשאול ולערער הם חשובים מאוד.


2. לדעת לחפש מידע- אם אני רוצה להציג ללקוח שלי דעה, אני יודעת איך להביא הוכחות שהיא נכונה.אני יודעת לעשות חיפוש במאגרי מידע ואפילו חיפוש ברשת החברתית, כטבע השני שלי. אותו כנ"ל גבי מחקרי שוק, שהם חשובים מאוד העולם העסקי, והשוואות נתונים.


3. מהימנות ותוקף- מהימנות היא היכולת של משהו לספק את אותה תשובה שוב ושוב, ללא תלות ביום, שעה או מצב מזג האויר. תוקף הוא העובדה שאנחנו אכן שואלים את השאלה שמתאימה למה שרצינו למדוד.

זה עולם ומלואו במגזר העסקי. אנחנו צריכים ורוצים לחפש כלים שיעשו את המדידות נכון, ללא הטיות כמה שניתן, ושנקבל תשובה לשאלות ששאלנו. בעבר, למשל, מבחני IQ התגלו עם השנים כמוטי תרבות ולכן לא יכלו להיות מועברים באותה צורה בין תרבויות , שפות ומדינות שונות.

ראיון למשל, הוא כלי לא מהימן ולא תקף. אותו מראיין יכול לקבל החלטה אחת היום אחד וביום אחר החלטה אחרת (כי היה לו חם או כי הוא עצבני או כי הוא מודאג).ראיון הוא גם כלי גיוס שאינו תקף, כי יכול להיות שהמועמד מצא חן בעיני המראיין כי הם למדו באותו בית ספר או גדלו באותה שכונה ואין לזה קשר ליכולות שלאותו מועמד לבצע את התפקיד הנדרש בצורה הטובה ביותר.

4. לדעת סטטיסטיקה בסיסית ולהבין מתי "מסבנים" אותנו - (ראו ערך כל הקרמים של אנטי אייגינג שמפורסמים, שימו לב על כמה אנשים הם נדגמו....)- כדי להגיע למסקנות שעובדות לארוך זמן וניתן לייצר איתן, לצאת בהצהרות או לשים אותם במצגת למשקיעים, יש צורך להבין ולדעת כללים בסיסיים של סטטיסטיקה. את זה לומדים בכל תואר 1 בשנה הראשונה שלו. אלו כללים שעוזרים לנו להבין נכון את המידע וגם ובעיקר לדעת להסתכל עליו בעיניים ביקורתיות. מה זה "כל"? מה המשמעות של אחוזים? מה המשמעות של ממוצע וחציון? כולם ועוד מושגי יסוד שכל אדם חייב לדעת, גם אם הוא הולך לסופרמרקט או נוסע לחו"ל לחופשה.


5. להשתמש ולהבין מושגים בתחום. יש מושג אחד שלמדתי בפסיכולוגיה חברתית והוא אחד האהובים עלי, ואני עושה בו שימוש תדיר. " אפקט המחויבות המצטברת". זה אפקט שמשפיע על ההישארות במצב מסוים כי כבר השקענו בו מאמץ כלשהוא. השאלה היא האם להישאר שם גם כשהמטרה לא הושגה או לעזוב?

תחשבו שאתם מחכים לאוטובוס.

עברו 5 דקות ממועד הזמן שהוא היה צריך להגיע, והוא עדיין לא הגיע. אבל כבר חיכיתי 5 דקות. אז אני מחכה עוד 5. הוא עדיין לא הגיע. עכשיו כבר עברו 10 דקות שהשקעתי בלחכות לו, אז האם נכון לי לחפש אלטרנטיבה או שאני אמשיך לחכות? המחויבות שלי לזמן/מאמץ/כסף שהשקעתי מעכבת אותי בקבלת החלטה. יש עוד מגוון של מושגים שאני עושה בהם שימוש בייעוץ, כולל תיאוריות ארגוניות שעדיין נכונות גם אחרי 30 שנה ויותר.

לולא הלימודים לא היתה לי את "הספריה" הזאת בתוך הראש. אגב, אני לא בהכרח תמיד צריכה לזכור מה התאוריות הללו אומרות, אני רק צריכה לדעת מה לחפש. אפרופו תוקף.

6. לראות איך, וואלה, התיאוריות אכן הולמות הרבה פעמים את המציאות. לא סתם עושים מחקרים, בעצם..... לפעמים כן :)) אבל ברוב המקרים יש להם השלכות על החיים שלנו ועל החיים העסקיים והארגוניים. על ההתנהגות האנושית בתוך מערכת כזאת. ניתן להקדים תרופה למכה, אם מכירים ויודעים לקרוא ולהציג מחקרים.

למשל, העובדה שמשוב ארגוני שנותן לעובד " על הראש" לא עובד ולא מקדם אלא עושה את ההיפך. או שמטרות שנתיות צריכות להיות מנוסחות בצורה ממוקדת, וריאלית, אחרת הם סתם משפטים באוויר, או שלקוח שמשלם מעט מדי - הרבה פעמים יחווה את הערך של השירות כנמוך יותר על פני אם היה משלם תשלום גבוה יותר.

אז הרבה זמן עבר מהנקודה שהייתי כעוסה על המרצים שלי, כי פרקטי זה לא היה. ועדיין, קיבלתי צידה לדרך, שהיום בהסתכלות אחורה, שירתה ומשרתת אותי מעולה ואפילו נותנת לי יתרון משמעותי.


שתהיה שנה טובה עם מטרות ממוקדות, ריאליות ותחומות בזמן :)

חגית

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page